Veel gestelde vragen

 "Hoe lang is de levertijd?"
Keltum zal bestellingen in Nederland in de meeste gevallen binnen 5 werkdagen na ontvangst van de betaling afleveren. Voor de overige landen verwijzen wij u naar de site van DHL Buitenland.

Indien een product tijdelijk niet leverbaar is, wordt er naar gestreefd binnen 30 dagen de bestelling af te leveren. Als deze termijn niet haalbaar is, wordt de koper op de hoogte gehouden van de vermoedelijke levertijd voor het bestelde product.Indien u meerdere producten heeft bested, waaronder een product dat niet op voorraad is, sturen wij de voorradige producten aan u toe. Het niet voorradige product wordt u toegezonden zodra de voorraad bij ons is aangevuld. Hiervoor worden geen extra verzendkosten in rekening gebracht. Zie voor meer informatie de Algemene Voorwaarden

"Hoe hoog zijn de bezorgkosten?"
Land BezorgkostenNederland € 4,95 België € 9,95 Rest EU (behalve Griekenland, Malta en Cyprus) € 15,00 Buiten EU (en Griekenland, Malta en Cyprus) € 25,00

"Is bij aankomst van uw bestelling een gedeelte beschadigd of ontbreekt er iets?"
Wij verzoeken u vriendelijk een mail te sturen aan info@keltum.nl met uw naam, adres en een omschrijving van het ontbrekende of beschadigde gedeelte van de bestelling. Als antwoord op uw mail zult u dan instructies krijgen hoe de zaak afgehandeld kan worden. 
 
"Wat is 18/10 edelmetaal?"
Keltum producten zijn gemaakt van de allerhoogste kwaliteitslegering 18/10 edelstaal (18 geeft het gehalte chroom aan en 10 het gehalte nikkel). Dit heet ook wel chroom-nikkel staal. Door deze legering heeft het staal een hoge corrosiebestendigheid en een mooie hoge glans. Voor de lemmeten van messen wordt een ander soort staal gebruikt, messenstaal genaamd. Dit staal heeft als karakteristiek dat het harder is en daardoor scherp blijft. Bij verzilverde en zilveren messen wordt om die reden het lemmet niet verzilverd of in zilver gemaakt. Het materiaal is niet hard genoeg. Zo worden diverse materialen aangewend voor een optimaal gebruik.
 
"Wat is verzilverd?"
Alle verzilverde couverts en diendelen van Keltum zijn verzilverd volgens de hoge kwaliteitsnorm basis 100. Dit heeft ook wel de aanduiding ‘zwaar verzilverd’, hetgeen inhoudt dat voor de verzilvering van 12 lepels en vorken 100 gram zilver wordt gebruikt. Bij de verzilvering van bestek worden de bestekdelen in een bad gedompeld waarbij langs elektrolytische weg zilver op het bestek wordt aangebracht. Dit houdt in dat geladen zilverdeeltjes neer slaan op het stalen oppervlak van het bestek en zich hechten. Hoe langer het bestek in dit bad gedompeld blijft, hoe meer zilverdeeltjes op het stalen oppervlak zich hechten. Keltum garandeert de hoeveelheid zilver die op het edelstaal neerslaat en heeft een constante verzilveringkwaliteit. Een belangrijk en bekend kenmerk van verzilverde en zilveren artikelen is dat op den duur een bruinige gloed op het zilver ontstaat (oxidatie). Dit is een natuurlijk proces dat ontstaat als zilver in contact komt met zuurstof, maar kan extra gestimuleerd worden wanneer gebruiksvoorwerpen veelvuldig worden aangeraakt. Deze verkleuring is oppervlakkig en kan eenvoudig worden verwijderd met een speciaal onderhoudsmiddel (Hagerty onderhoudsproducten). Bij veelvuldig gebruik van bijvoorbeeld het bestek, zal het bestek juist niet oxideren, omdat het wordt afgewassen en het zilver en de zuurstof niet de tijd krijgen om met elkaar tot verbinding te komen.

"Ik heb een oud Keltum bestek dat niet meer in uw brochure of op Internet terug te vinden is. Zijn hiervan nog onderdelen te bestellen?"
Indien u ons een duidelijke digitale afbeelding toezendt op info@keltum.nl, met vermelding van de leeftijd van het bestek, kunnen wij wellicht het modelnummer/de modelnaam voor u achterhalen. Helaas hebben wij van oude (incourante) modellen geen voorraad meer. Voor uitbreiding/vervanging van uw bestek verwijzen wij dan ook naar tweedehands/antiek winkels/beurzen/markten.Eventueel kunt u uit onze huidige collectie een model uitzoeken dat het best bij uw bestek past.
 
"Mijn zoon/dochter heeft een kindercouvert en nu is een onderdeel kwijt geraakt. Kan ik dit nog nabestellen?"
Alle onderdelen van onze kindercouverts uit onze huidige collectie zijn los te bestellen via een Keltum-verkooppunt bij u in de buurt. Ook kunt u de onderdelen op onze website nabestellen, klik daarvoor hier.
 
"Hoe ontstaat verkleuring op verzilverde bestekken?"
Verkleuring van het zilver ontstaat door zwavelhoudende bestanddelen in het voedsel, zoals eigeel, mosterd, saus, vis. Verkleuring kan worden beperkt of voorkomen door het bestek direct na gebruik onder stromend water van etensresten te ontdoen en na het beëindigen van het wasprogramma het bestek direct uit de afwasmachine te nemen en met een droge doek na te wrijven. Verkleuringen en vlekken kunnen eenvoudig worden verwijderd door een zilverpoetsmiddel, zoals silver polish van Hagerty, te gebruiken.
 
"Hoe ontstaan vlekken op roestvrij staal?"
Door inwerking van zouten en zuren, zoals die voor komen in voedingsmiddelen, kan het metaal verkleuren. Daarnaast zijn de hardheid van het water en de reinigingsmiddelen oorzaken voor de vorming van vlekken op het metaal. Deze vlekken kan men met een geschikt staal polish middel, zoals de metal polish van Hagerty, verwijderen..
 
"Mijn messen zijn in de loop der jaren bot geworden. Waar kan ik laten slijpen?"
U kunt uw messen laten slijpen bij iedere gerenomeerde messenslijper, voor adressen verwijzen wij u naar internet.
 
"Is het bestek vaatwasmachinebestendig?"
Keltum bestekken zijn vaatwasmachinebestendig, maar het is belangrijk enkele aandachtspunten niet uit het oog te verliezen: De bestekdelen niet voorweken, maar onder stromend water afspoelen voor het plaatsen in de machine. Laat metalen en zilveren bestekken niet met elkaar in aanraking komen. Neem het bestek direct na beëindiging van het wasprogramma uit de machine en wrijf de bestekdelen met een droge doek. Voor zover noodzakelijk kunt u het bestek met een goed poetsmiddel behandelen. Vochtig bestek nóóit in een gesloten machine laten staan. De vochtige omgeving en de hoge temperatuur in de vaatwasser na een wasbeurt kunnen roest veroorzaken op het bestek.
 
"Kan ik gebruik maken van meerdere kortingscodes bij opgave van één bestelling?"
Het is niet mogelijk om meerdere kortingscodes tegelijkertijd op te geven. Zodanig kunt u per bestelling maar van één kortingscode gebruik maken. Als u toevallig toegang tot meerdere kortingscodes hebt gekregen, zou u voor één ervan moeten kiezen.
 
"Ik heb alleen een deellevering ontvangen of mijn bestelling is nog niet aangekomen. Wat kan ik doen?"
Mocht u maar een gedeelte van uw bestelling hebben ontvangen, dan zijn de overige producten waarschijnlijk niet op voorraad. Hebt u één product besteld en komt uw bestelling niet aan, dan is het product niet voorradig. Zodra het product op voorraad is, sturen wij u deze direct toe. Voor de (eventuele) tweede verzending betaalt u uiteraard geen verzendkosten .